M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
Tarikh
|
07.01.2013 ( Isnin )
|
Kelas
|
2L / 2A,2B,2C
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang / 0510 - 0620 Petang
|
Bab
|
Bab 1 Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
|
Topik
|
1.2.2 Pengikat
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i. Mengenal pasti jenis – jenis pengikat
ii. Menyatakan cara pengunaan pengikat
|
Aktiviti
|
Guru mengimbas kembali pengetahuan pelajar berkenaan dengan bahan pengikat yang telah dipelajari masa tingkatan 1dahulu.
Perbincangan guru dan pelajar.
Guru menunjukkan cara mengunakan bahan pengikat.
Pelajar menggunakan pengikat sebagai latihan kemahiran dibawah pengawasan dan panduan guru.
|
ABM
|
Gambar foto dan bahan sebenar seperti Rivet, Glu panas dan skru benam sendiri.
|
Nilai Murni
|
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat mengena lpasti jenis – jenis pengikat dan menyatakan cara pengunaannya dengan betul.
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
Tarikh
|
08.01.2013 ( Selasa )
|
Kelas
|
2M / 2D,2E,2F
|
Masa
|
1250 – 0200 Petang / 0325 - 0435 Petang
|
Bab
|
Bab 1 Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
|
Topik
|
1.2.2 Pengikat
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i. Mengenal pasti jenis – jenis pengikat
ii. Menyatakan cara pengunaan pengikat
|
Aktiviti
|
Guru mengimbas kembali pengetahuan pelajar berkenaan dengan bahan pengikat yang telah dipelajari masa tingkatan 1dahulu.
Perbincangan guru dan pelajar.
Guru menunjukkan cara mengunakan bahan pengikat.
Pelajar menggunakan pengikat sebagai latihan kemahiran dibawah pengawasan dan panduan guru.
|
ABM
|
Gambar foto dan bahan sebenar seperti Rivet, Glu panas dan skru benam sendiri.
|
Nilai Murni
|
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat mengena lpasti jenis – jenis pengikat dan menyatakan cara pengunaannya dengan betul.
|
M/Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tarikh
|
09.01.2013 ( Rabu )
|
Kelas
|
1M / 1N
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang / 0325 – 0435 Petang
|
Tema
|
1 – Pencapaian Kendiri
|
Unit
|
1 – Identiti Diri
|
Sub - Topik
|
Pengenalan
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
|
i. Mengenal pasti potensi diri
ii. Merancang untuk mengembangkan potensi diri
iii. Menunjukkan keyakinan akan kebolehan diri
| |
Aktiviti
|
Penerangan guru berkenaan identiti diri, soal jawab guru dan pelajar
|
ABM
|
Gambar
|
Nilai Murni
|
Kesyukuran, Berfikiran positif
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar masih keliru dan kurang faham berkenaan maksud potensi diri, setelah perbincangan dan penerangan guru mereka mula menunjukkan kefahaman dan seterusnya dapat menyatakan potensi diri masing – masing.
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
Tarikh
|
09.01.2013 ( Rabu )
|
Kelas
|
2A,2B,2C
|
Masa
|
0510 - 0620 Petang
|
Bab
|
Bab 1 Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
|
Topik
|
1.3 Alatan Tangan dan Mesin
1.3.1 Alatan Tangan
1.3.2 Mesin
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i. Mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan serta mesin mudah alih.
ii. Mengguna dan menyenggara mesin.
|
Aktiviti
|
Penerangan guru berkenaan alatan tangan tangan dan mesin. Guru menunjukkan cara mengunakan mesin mudah alih.
Perbincangan guru dan pelajar.
Pelajar menggunakan mesin sebagai latihan kemahiran dibawah pengawasan dan panduan guru.
|
ABM
|
Gambar foto dan bahan sebenar seperti Pisau pemotong perspek, penebuk pusat, mesin gergaji jig,cordless screwdriver dan sander.
|
Nilai Murni
|
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan seta mesin mudah alih.
|
M/Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tarikh
|
10.01.2013 ( Khamis )
|
Kelas
|
1A / 1H
|
Masa
|
1250 – 0200 Petang / 0510 – 0620 Petang
|
Tema
|
1 – Pencapaian Kendiri
|
Unit
|
1 – Identiti Diri
|
Sub - Topik
|
Pengenalan
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
|
i. Mengenal pasti potensi diri
ii. Merancang untuk mengembangkan potensi diri
iii. Menunjukkan keyakinan akan kebolehan diri
| |
Aktiviti
|
Penerangan guru berkenaan identiti diri, soal jawab guru dan pelajar
|
ABM
|
Gambar
|
Nilai Murni
|
Kesyukuran, Berfikiran positif
|
Refleksi
|
Pelajar 1A dapat mengenalpasti potensi diri, merancang untuk mengembangkan potensi diri dan menunjukkan keyakinan akan kebolehan diri.
Kebanyakan pelajar 1H masih keliru dan kurang faham berkenaan maksud potensi diri, setelah perbincangan dan penerangan guru mereka mula menunjukkan kefahaman dan seterusnya dapat menyatakan potensi diri masing – masing.
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
Tarikh
|
10.01.2013 ( Khamis )
|
Kelas
|
2M
|
Masa
|
0200 - 0310 Petang
|
Bab
|
Bab 1 Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
|
Topik
|
1.3 Alatan Tangan dan Mesin
1.3.1 Alatan Tangan
1.3.2 Mesin
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i. Mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan serta mesin mudah alih.
ii. Mengguna dan menyenggara mesin.
|
Aktiviti
|
Penerangan guru berkenaan alatan tangan tangan dan mesin. Guru menunjukkan cara mengunakan mesin mudah alih.
Perbincangan guru dan pelajar.
Pelajar menggunakan mesin sebagai latihan kemahiran dibawah pengawasan dan panduan guru.
|
ABM
|
Gambar foto dan bahan sebenar seperti Pisau pemotong perspek, penebuk pusat, mesin gergaji jig,cordless screwdriver dan sander.
|
Nilai Murni
|
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan seta mesin mudah alih.
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
Tarikh
|
11.01.2013 ( Jumaat )
|
Kelas
|
2D,2E,2F & 2L
|
Masa
|
0235 - 0345 Petang / 0510 – 0620 Petang
|
Bab
|
Bab 1 Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
|
Topik
|
1.3 Alatan Tangan dan Mesin
1.3.1 Alatan Tangan
1.3.2 Mesin
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i. Mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan serta mesin mudah alih.
ii. Mengguna dan menyenggara mesin.
|
Aktiviti
|
Penerangan guru berkenaan alatan tangan tangan dan mesin. Guru menunjukkan cara mengunakan mesin mudah alih.
Perbincangan guru dan pelajar.
Pelajar menggunakan mesin sebagai latihan kemahiran dibawah pengawasan dan panduan guru.
|
ABM
|
Gambar foto dan bahan sebenar seperti Pisau pemotong perspek, penebuk pusat, mesin gergaji jig,cordless screwdriver dan sander.
|
Nilai Murni
|
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan seta mesin mudah alih.
|