|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
06.01.2014 ( Isnin )
|
|
Kelas
|
3M
|
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang
|
|
Bab
|
Bab 2 ELEKTRIK
|
|
Topik
|
2.1.2 Mengira Kos Penggunaan Tenaga
Elektrik
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Mengira kos penggunaan
tenaga elektrik
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan dan menunjukkan cara membaca
meter kilowatt jam dan cara mengira kos penggunaan tenaga elektrik.
Pelajar membuat beberapa Latihan membaca meter
kilowatt jam dan mengira kos penggunaan tenaga elektrik berdasarkan maklumat
yang diberikan oleh guru.
|
|
ABM
|
Meter Kilowatt jam
sebenar ( jenis digital ), Bil – bil elektrik sebenar.
|
|
Nilai Murni
|
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Akhirnya, para pelajar dapat mengira kos penggunaan
tenaga elektrik dengan baik selepas membuat lebih banyak latihan.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
06.01.2014 ( Isnin )
|
|
Kelas
|
3L
|
|
Masa
|
0325 – 0435 Petang
|
|
Bab
|
Bab 2 ELEKTRIK
|
|
Topik
|
Mengira Kos Tenaga Elektrik
2.1.1 Membaca Meter Kilowatt Jam
2.1.2 Mengira Kos Penggunaan Tenaga
Elektrik
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca meter kilowatt
jam
Mengira kos penggunaan
tenaga elektrik
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan dan menunjukkan cara membaca
meter kilowatt jam dan cara mengira kos penggunaan tenaga elektrik.
Pelajar membuat beberapa Latihan membaca meter
kilowatt jam dan mengira kos penggunaan tenaga elektrik berdasarkan maklumat
yang diberikan oleh guru.
|
|
ABM
|
Meter Kilowatt jam
sebenar ( jenis digital ), Bil – bil elektrik sebenar.
|
|
Nilai Murni
|
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Hampir semua pelajar
dapat membaca meter kilowatt jam jenis digital dengan tepat. Para pelajar
juga dapat mengira kos penggunaan tenaga elektrik dengan baik selepas membuat
sejumlah latihan.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
07.01.2014 ( Selasa )
|
|
Kelas
|
1E / 1M
|
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang / 0325 – 0435 Petang
|
|
Bab
|
Bab 1 Organisasi Bengkel dan Keselamatan
|
|
Topik
|
Pengurusan Organisasi
Bengkel dan Keselamatan
1.1.1 Struktur Organisasi Bengkel
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Menyediakan struktur
organisasi bengkel
Mempraktikkan struktur
organisasi bengkel
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan perkara berkaitan Struktur
Organisasi Bengkel dan bagaimana Organisasi Bengkel berfungsi. Guru juga
menunjukkan contoh Struktur Organisasi bengkel bagi kelas terdahulu. Pelajar
membuat catatan.
|
|
ABM
|
Carta Organisasi SMK
Serian , Carta organisasi Kelas tahun lepas
( tingkatan 1 2013 )
|
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, Tanggungjawab, Sistematik dan
berdisiplin.
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Para pelajar dapat
menyediakan struktur organisasi bengkel bagi kelas masing – masing serta
dapat mempraktikkan struktur organisasi bengkel semasa proses p & p
sedang berjalan dan selepas p & p berakhir.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
07.01.2014 ( Selasa )
|
|
Kelas
|
3ABC
|
|
Masa
|
0510 – 0620 Petang
|
|
Bab
|
Bab 2 ELEKTRIK
|
|
Topik
|
Pengenalan Motor Arus Terus ( Motor DC
)
2.2.1 Plat Perincian Motor
2.2.2 Jenis Motor Elektrik
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca maklumat pada
plat perincian motor.
Mengenali jenis moto.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan dan menunjukkan cara memmbaca
maklumat yang terdapat pada badan sesuatu peralatan.
|
|
ABM
|
Mesin gerudi lantai,
pemutar skru, jigsaw,Pemutar skru tanpa wayar
|
|
Nilai Murni
|
Sistematik, Perihatin, Cermat
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan
minat sepanjang sesi p&p.
Hampir semua pelajar
dapat membaca maklumat yang terdapat pada perincian motor sesuatu peralatan
yang ditunjukkkan oleh guru. Para pelajar juga dapat mengenali jenis motor
yang membolehkan sesuatu peralatan berfungsi.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
08.01.2014 ( Rabu )
|
|
Kelas
|
1E
|
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang
|
|
Bab
|
Bab 1 Organisasi Bengkel dan Keselamatan
|
|
Topik
|
1.1.2 Langkah Keselamatan
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Mengamalkan langkah
keselamatan.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan perkara berkaitan Langkah –
langkah keselamatan yang perlu dipatuhi oleh pelajar sebelum, semasa dan
selepas sesi p & p dijalankan di
bengkel.
|
|
ABM
|
Carta – carta berkaitan
dengan peraturan – peraturan keselamatan di bengkel.
|
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, Tanggungjawab, Sistematik dan
berdisiplin.
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Para pelajar dapat
mempraktikkan langkah keselamatan di bengkel.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
08.01.2014 ( Rabu )
|
|
Kelas
|
3L / 3DEF
|
|
Masa
|
0325 – 0435 Petang /
0510 – 0620 Petang
|
|
Bab
|
Bab 2 ELEKTRIK
|
|
Topik
|
Pengenalan Motor Arus Terus ( Motor DC
)
2.2.1 Plat Perincian Motor
2.2.2 Jenis Motor Elektrik
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca maklumat pada
plat perincian motor.
Mengenali jenis moto.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan dan menunjukkan cara memmbaca
maklumat yang terdapat pada badan sesuatu peralatan.
|
|
ABM
|
Mesin gerudi lantai,
pemutar skru, jigsaw,Pemutar skru tanpa wayar
|
|
Nilai Murni
|
Sistematik, Perihatin, Cermat
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Hampir semua pelajar
dapat membaca maklumat yang terdapat pada perincian motor sesuatu peralatan
yang ditunjukkkan oleh guru. Para pelajar juga dapat mengenali jenis motor
yang membolehkan sesuatu peralatan berfungsi.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
09.01.2014 ( Khamis )
|
|
Kelas
|
3M
|
|
Masa
|
1240 – 0200 Petang
|
|
Bab
|
Bab 2 ELEKTRIK
|
|
Topik
|
Pengenalan Motor Arus Terus ( Motor DC
)
2.2.1 Plat Perincian Motor
2.2.2 Jenis Motor Elektrik
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca maklumat pada
plat perincian motor.
Mengenali jenis moto.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan dan menunjukkan cara memmbaca
maklumat yang terdapat pada badan sesuatu peralatan.
|
|
ABM
|
Mesin gerudi lantai,
pemutar skru, jigsaw,Pemutar skru tanpa wayar
|
|
Nilai Murni
|
Sistematik, Perihatin, Cermat
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Hampir semua pelajar
dapat membaca maklumat yang terdapat pada perincian motor sesuatu peralatan
yang ditunjukkkan oleh guru. Para pelajar juga dapat mengenali jenis motor
yang membolehkan sesuatu peralatan berfungsi.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
09.01.2014 ( Khamis )
|
|
Kelas
|
1M
|
|
Masa
|
0325 – 0435 Petang
|
|
Bab
|
Bab 1 Organisasi Bengkel dan Keselamatan
|
|
Topik
|
1.1.2 Langkah Keselamatan
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Mengamalkan langkah
keselamatan.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan perkara berkaitan Langkah –
langkah keselamatan yang perlu dipatuhi oleh pelajar sebelum, semasa dan
selepas sesi p & p dijalankan di bengkel.
|
|
ABM
|
Carta – carta berkaitan
dengan peraturan – peraturan keselamatan di bengkel.
|
|
Nilai Murni
|
Kerjasama, Tanggungjawab, Sistematik dan
berdisiplin.
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Para pelajar dapat mempraktikkan
langkah keselamatan di bengkel.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
10.01.2014 ( Jumaat )
|
|
Kelas
|
3ABC / 3DEF
|
|
Masa
|
0400 – 0510 Petang / 0510 – 0620 Petang
|
|
Bab
|
Bab 2 ELEKTRIK
|
|
Topik
|
2.2.3 Arah Pusingan Motor DC
2.2.4 Mekanisasi Penghantaran Kuasa Motor DC
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
Menyatakan arah pusingan
motor DC
Mengenal pasti mekanisme
penghantaran kuasa motor DC
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan dan menunjukkan cara mengenal
arah pusingan motor DC dan seterusnya mengenal pasti mekanisasi penghantaran
kuasa motor DC.
|
|
ABM
|
Kotak Gear,Takal, Motor
DC
|
|
Nilai Murni
|
Sistematik, Perihatin, Cermat, kerjasama
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Hampir semua pelajar
dapat menyatakan arah pusingan motor DC dan mengenalpasti mekanisasi
penghantaran kuasa motor DC.
|