|
M/Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
|
Tarikh
|
18.02.2013 ( Isnin )
|
|
Kelas
|
1H / 1A
|
|
Masa
|
1250 – 0200 Petang /
0510 – 0620 Petang
|
|
Tema
|
1 – Pencapaian Kendiri
|
|
Unit
|
1 – Identiti Diri
|
|
Sub - Topik
|
Aktiviti 1E – Mencapai Cita
- cita
|
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran,
murid dapat:
|
|
|
i.
Mengenal pasti cara
mencapai cita – cita.
ii.
Menggunakan minat dan
kebolehan untuk mencapai cita – cita.
iii.
Menunjukan keyakinan
diri untuk mencapai cita – cita.
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru ,pelajar membaca petikan dalam buku teks, soal jawab guru dan pelajar, pelajar membuat
latihan dalam buku latihan
|
|
ABM
|
Carta aliran pekerjaan seperti Doktor, Guru, Polis dan
lain - lain
|
|
Nilai Murni
|
Berfikiran positif, Yakin diri
|
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar dapat
mengenal pasti cara mencapai cita – cita mereka.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
18.02.2013 ( Isnin )
|
|
Kelas
|
2M
|
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 MASAKAN
|
|
Topik
|
4.1 Perancangan Menu
4.1.1 Faktor Penting dalam
Perancangan Menu
4.2 Penyediaan dan Penyajian
Hidangan
4.2.1 Maksud Hidangan Sepinggan
Lengkap
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu
ii.
Menerangkan maksud hidangan sepinggan lengkap
iii.
Mengenal pasti hidangan sepinggan lengkap
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru,
subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan
kecil
|
|
ABM
|
Carta makanan / menu sebenar
|
|
Nilai Murni
|
Saling faham –
memahami, berkerjasama, perihatin
|
|
Refleksi
|
Hampir semua pelajar
dapa menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu dan dapat menerankan
maksud hidangan sepinggan lengkap serta dapat mengenal pasti hidangan
sepingan lengkap.
|
|
M/Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
|
Tarikh
|
19.02.2013 ( Selasa )
|
|
Kelas
|
1N
|
|
Masa
|
1250 – 0200 Petang
|
|
Tema
|
1 – Pencapaian Kendiri
|
|
Unit
|
1 – Identiti Diri
|
|
Sub - Topik
|
Aktiviti 1E – Mencapai Cita
- cita
|
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran,
murid dapat:
|
|
|
i.
Mengenal pasti cara
mencapai cita – cita.
ii.
Menggunakan minat dan
kebolehan untuk mencapai cita – cita.
iii.
Menunjukan keyakinan
diri untuk mencapai cita – cita.
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru ,pelajar membaca petikan dalam buku
teks, soal jawab guru dan
pelajar, pelajar membuat latihan dalam buku latihan
|
|
ABM
|
Carta aliran pekerjaan seperti Doktor, Guru, Polis dan
lain - lain
|
|
Nilai Murni
|
Berfikiran positif, Yakin diri
|
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar dapat
mengenal pasti cara mencapai cita – cita mereka.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
19.02.2013 ( Selasa )
|
|
Kelas
|
2ABC / 2DEF
|
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang /
0435 – 0545 Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 MASAKAN
|
|
Topik
|
4.1 Perancangan Menu
4.1.1 Faktor Penting dalam
Perancangan Menu
4.2 Penyediaan dan Penyajian
Hidangan
4.2.1 Maksud Hidangan Sepinggan
Lengkap
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu
ii.
Menerangkan maksud hidangan sepinggan lengkap
iii.
Mengenal pasti hidangan sepinggan lengkap
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru,
subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan
kecil
|
|
ABM
|
Carta makanan / menu sebenar
|
|
Nilai Murni
|
Saling faham –
memahami, berkerjasama, perihatin
|
|
Refleksi
|
Hampir semua pelajar
dapa menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu dan dapat menerankan
maksud hidangan sepinggan lengkap serta dapat mengenal pasti hidangan
sepingan lengkap.
|
|
M/Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
|
Tarikh
|
20.02.2013 ( Rabu )
|
|
Kelas
|
1M
|
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang
|
|
Tema
|
1 – Pencapaian Kendiri
|
|
Unit
|
1 – Identiti Diri
|
|
Sub - Topik
|
Aktiviti 1E – Mencapai Cita
- cita
|
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran,
murid dapat:
|
|
|
i.
Mengenal pasti cara
mencapai cita – cita.
ii.
Menggunakan minat dan
kebolehan untuk mencapai cita – cita.
iii.
Menunjukan keyakinan
diri untuk mencapai cita – cita.
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru ,pelajar membaca petikan dalam buku
teks, soal jawab guru dan
pelajar, pelajar membuat latihan dalam buku latihan
|
|
ABM
|
Carta aliran pekerjaan seperti Doktor, Guru, Polis dan
lain - lain
|
|
Nilai Murni
|
Berfikiran positif, Yakin diri
|
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar dapat
mengenal pasti cara mencapai cita – cita mereka.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
20.02.2013 ( Rabu )
|
|
Kelas
|
2L
|
|
Masa
|
0325 – 0435 Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 MASAKAN
|
|
Topik
|
4.1 Perancangan Menu
4.1.1 Faktor Penting dalam
Perancangan Menu
4.2 Penyediaan dan Penyajian
Hidangan
4.2.1 Maksud Hidangan Sepinggan
Lengkap
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu
ii.
Menerangkan maksud hidangan sepinggan lengkap
iii.
Mengenal pasti hidangan sepinggan lengkap
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru,
subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan
kecil
|
|
ABM
|
Carta makanan / menu sebenar
|
|
Nilai Murni
|
Saling faham –
memahami, berkerjasama, perihatin
|
|
Refleksi
|
Hampir semua pelajar
dapa menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu dan dapat menerankan
maksud hidangan sepinggan lengkap serta dapat mengenal pasti hidangan
sepingan lengkap.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
21.02.2013 ( Khamis )
|
|
Kelas
|
2DEF / 2ABC
|
|
Masa
|
0200 – 0310 Petang /
0325 – 0435 Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 MASAKAN
|
|
Topik
|
4.2.2 Alatan dan Kelengkapan
Dapur
4.2.3 Penyediaan Makanan
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Mengenal pasti
alat dan kelengkapan dapur
ii.
Membuat
pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur.
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru,
subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan
kecil
|
|
ABM
|
Cara alatan dan kelengkapan dapur / alatan dan kelengkapan dapur
sebenar
|
|
Nilai Murni
|
Saling faham –
memahami, berkerjasama, perihatin
|
|
Refleksi
|
Hampir semua pelajar
dapa mengenal pasti alat dan kelengkapan dapur dengan betul dan dapat membuat
pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur iaiti Nasi Goreng.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
22.02.2013 ( Jumaat )
|
|
Kelas
|
2M / 2L
|
|
Masa
|
0400 – 0510 Petang /
0510 – 0620 Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 MASAKAN
|
|
Topik
|
4.2.2 Alatan dan Kelengkapan
Dapur
4.2.3 Penyediaan Makanan
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses
p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Mengenal pasti
alat dan kelengkapan dapur
ii.
Membuat
pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur.
|
|
Aktiviti
|
Penerangan guru,
subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan
kecil
|
|
ABM
|
Cara alatan dan kelengkapan dapur / alatan dan kelengkapan dapur
sebenar
|
|
Nilai Murni
|
Saling faham –
memahami, berkerjasama, perihatin
|
|
Refleksi
|
Hampir semua pelajar
dapa mengenal pasti alat dan kelengkapan dapur dengan betul dan dapat membuat
pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur iaiti Nasi Goreng.
|