Saturday, February 23, 2013

RPH MINGGU 8

M/Pelajaran
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh
18.02.2013 ( Isnin )
Kelas
1H / 1A
Masa
1250 – 0200 Petang / 0510 – 0620 Petang
Tema
1 – Pencapaian Kendiri
Unit
1 – Identiti Diri
Sub - Topik
Aktiviti 1E – Mencapai Cita - cita
Objektif
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

i.        Mengenal pasti cara mencapai cita – cita.
ii.       Menggunakan minat dan kebolehan untuk mencapai cita – cita.
iii.     Menunjukan keyakinan diri untuk mencapai cita – cita.
Aktiviti
Penerangan guru ,pelajar membaca petikan dalam buku teks, soal jawab guru dan pelajar, pelajar membuat latihan dalam buku latihan
ABM
Carta aliran pekerjaan seperti Doktor, Guru, Polis dan lain - lain
Nilai Murni
Berfikiran positif, Yakin diri
Refleksi
Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti cara mencapai cita – cita mereka.




M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
18.02.2013 ( Isnin )
Kelas
2M
Masa
0200 – 0310 Petang
Bab
Bab 4 MASAKAN
Topik
4.1  Perancangan Menu
4.1.1  Faktor Penting dalam Perancangan Menu
4.2  Penyediaan dan Penyajian Hidangan
4.2.1  Maksud Hidangan Sepinggan Lengkap
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.     Menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu
ii.    Menerangkan maksud hidangan sepinggan lengkap
iii.  Mengenal pasti hidangan sepinggan lengkap
Aktiviti
Penerangan guru, subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan kecil
ABM
Carta makanan / menu sebenar
Nilai Murni
Saling faham – memahami, berkerjasama, perihatin
Refleksi
Hampir semua pelajar dapa menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu dan dapat menerankan maksud hidangan sepinggan lengkap serta dapat mengenal pasti hidangan sepingan lengkap.



M/Pelajaran
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh
19.02.2013 ( Selasa )
Kelas
1N
Masa
1250 – 0200 Petang
Tema
1 – Pencapaian Kendiri
Unit
1 – Identiti Diri
Sub - Topik
Aktiviti 1E – Mencapai Cita - cita
Objektif
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

i.      Mengenal pasti cara mencapai cita – cita.
ii.      Menggunakan minat dan kebolehan untuk mencapai cita – cita.
iii.      Menunjukan keyakinan diri untuk mencapai cita – cita.
Aktiviti
Penerangan guru ,pelajar membaca petikan dalam buku teks, soal jawab guru dan pelajar, pelajar membuat latihan dalam buku latihan
ABM
Carta aliran pekerjaan seperti Doktor, Guru, Polis dan lain - lain
Nilai Murni
Berfikiran positif, Yakin diri
Refleksi
Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti cara mencapai cita – cita mereka.


M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
19.02.2013 ( Selasa )
Kelas
2ABC / 2DEF
Masa
0200 – 0310 Petang / 0435 – 0545 Petang
Bab
Bab 4 MASAKAN
Topik
4.1  Perancangan Menu
4.1.1  Faktor Penting dalam Perancangan Menu
4.2  Penyediaan dan Penyajian Hidangan
4.2.1  Maksud Hidangan Sepinggan Lengkap
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.           Menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu
ii.          Menerangkan maksud hidangan sepinggan lengkap
iii.        Mengenal pasti hidangan sepinggan lengkap
Aktiviti
Penerangan guru, subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan kecil
ABM
Carta makanan / menu sebenar
Nilai Murni
Saling faham – memahami, berkerjasama, perihatin
Refleksi
Hampir semua pelajar dapa menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu dan dapat menerankan maksud hidangan sepinggan lengkap serta dapat mengenal pasti hidangan sepingan lengkap.


M/Pelajaran
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh
20.02.2013 ( Rabu )
Kelas
1M
Masa
0200 – 0310  Petang
Tema
1 – Pencapaian Kendiri
Unit
1 – Identiti Diri
Sub - Topik
Aktiviti 1E – Mencapai Cita - cita
Objektif
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

i.      Mengenal pasti cara mencapai cita – cita.
ii.      Menggunakan minat dan kebolehan untuk mencapai cita – cita.
iii.      Menunjukan keyakinan diri untuk mencapai cita – cita.
Aktiviti
Penerangan guru ,pelajar membaca petikan dalam buku teks, soal jawab guru dan pelajar, pelajar membuat latihan dalam buku latihan
ABM
Carta aliran pekerjaan seperti Doktor, Guru, Polis dan lain - lain
Nilai Murni
Berfikiran positif, Yakin diri
Refleksi
Kebanyakan pelajar dapat mengenal pasti cara mencapai cita – cita mereka.


M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
20.02.2013 ( Rabu )
Kelas
2L
Masa
0325 – 0435 Petang
Bab
Bab 4 MASAKAN
Topik
4.1  Perancangan Menu
4.1.1  Faktor Penting dalam Perancangan Menu
4.2  Penyediaan dan Penyajian Hidangan
4.2.1  Maksud Hidangan Sepinggan Lengkap
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.        Menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu
ii.       Menerangkan maksud hidangan sepinggan lengkap
iii.     Mengenal pasti hidangan sepinggan lengkap
Aktiviti
Penerangan guru, subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan kecil
ABM
Carta makanan / menu sebenar
Nilai Murni
Saling faham – memahami, berkerjasama, perihatin
Refleksi
Hampir semua pelajar dapa menyenaraikan faktor penting dalam perancangan menu dan dapat menerankan maksud hidangan sepinggan lengkap serta dapat mengenal pasti hidangan sepingan lengkap.



M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
21.02.2013 ( Khamis )
Kelas
2DEF / 2ABC
Masa
0200 – 0310 Petang / 0325 – 0435 Petang
Bab
Bab 4 MASAKAN
Topik
4.2.2  Alatan dan Kelengkapan Dapur
4.2.3  Penyediaan Makanan
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.         Mengenal pasti alat dan kelengkapan dapur
ii.        Membuat pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur.
Aktiviti
Penerangan guru, subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan kecil
ABM
Cara alatan dan kelengkapan dapur / alatan dan kelengkapan dapur sebenar
Nilai Murni
Saling faham – memahami, berkerjasama, perihatin
Refleksi
Hampir semua pelajar dapa mengenal pasti alat dan kelengkapan dapur dengan betul dan dapat membuat pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur iaiti Nasi Goreng.



M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
22.02.2013 ( Jumaat )
Kelas
2M / 2L
Masa
0400 – 0510 Petang / 0510 – 0620 Petang
Bab
Bab 4 MASAKAN
Topik
4.2.2  Alatan dan Kelengkapan Dapur
4.2.3  Penyediaan Makanan
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.          Mengenal pasti alat dan kelengkapan dapur
ii.        Membuat pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur.
Aktiviti
Penerangan guru, subangsaran guru dan pelajar, pelajar membuat perbincangan dalam kumpulan kecil
ABM
Cara alatan dan kelengkapan dapur / alatan dan kelengkapan dapur sebenar
Nilai Murni
Saling faham – memahami, berkerjasama, perihatin
Refleksi
Hampir semua pelajar dapa mengenal pasti alat dan kelengkapan dapur dengan betul dan dapat membuat pengiraan kos hidangan sepinggan lengkap cara timur iaiti Nasi Goreng.