|
M/Pelajaran
|
Kemahiran
Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
19.01.2015 ( Isnin )
|
|
Kelas
|
2N
|
|
Masa
|
0200 Petang – 0310 Petang
|
|
Bab
|
5.1.4 Memasu Semula Tanaman Hiasan
|
|
Topik
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Memasu semula tanaman hiasan
|
|
Objektif
|
Guru mengadakan demontrasi melakukan pemasuan
semula.
Pelajar melakukan amali pemasuan semula dengan
pengawasan guru.
|
|
Aktiviti
|
Tanah loam, pasir
sungai dan baja tahi ayam, Tanaman dalam pasu ( sedia ada ), Pasu sebenar
|
|
ABM
|
Tanaman dalam pasu,
Pasu sebenar
|
|
Nilai Murni
|
Rasional, Perihatin
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
Semua pelajar terlibat
dengan aktif semasa tugasan amali
berlangsung.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
20.01.2015 ( Selasa )
|
|
Kelas
|
3J
|
|
Masa
|
1250 Tengah Hari – 0200 Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 TEMPAT KEDIAMAN
|
|
Topik
|
4.3 Penjagaan Tempat Kediaman
4.3.1 Pembersihan Tempat Kediaman
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Mengenal pati pembersihan tempat kediaman.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca maklumat yang terdapat dalam
buku teks.
Penerangan guru, sumbangsaran guru dan pelajar.
|
|
ABM
|
Gambar ruangan dalam
rumah.
|
|
Nilai Murni
|
Rasional, perihatin, bersih, kerjasama
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
20.01.2015 ( Selasa )
|
|
Kelas
|
1C / 1K
|
|
Masa
|
0200 Petang – 0310 Petang / 0510 Petang – 0620
Petang
|
|
Bab
|
BAB 1 ORGANISASI BENGKEL DAN
KESELAMATAN
|
|
Topik
|
1.1
Pengurusan Organisasi
Bengkel dan Keselamatan
1.1.1
Struktur Organisasi Bengkel
1.1.2
Langkah Keselamatan
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Menyediakan struktur organisasi bengkel
ii. Mempraktikkan struktur
organisasi bengkel
iii. Mengamalkan langkah
keselamatan
|
|
Aktiviti
|
Guru menunjukkan contoh jadual kerja di bengkel.
Pelajar menyediakan jadual kerja dan melantik
formen dan penolong formen.
|
|
ABM
|
Contoh Carta
Organisasi dan jadual kerja bengkel
|
|
Nilai Murni
|
Berdisiplin, bertanggungjawab,bertimbang
rasa
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat
sepanjang sesi p&p.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
21.01.2015 ( Rabu )
|
|
Kelas
|
1C
|
|
Masa
|
0200 Petang – 0310 Petang
|
|
Bab
|
BAB 1 ORGANISASI BENGKEL DAN
KESELAMATAN
|
|
Topik
|
1.1.2
Langkah Keselamatan
a. Alat Pemadam Api
b. Kotak Pertolongan Cemas
c. Etika dan Budaya Kerja
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Mengenal pasti jenis alat pemadam api dan kegunaannya
ii. Memahami tindakan ketika
berlaku kemalangan
iii. Mengetahui kegunaan
bahan ubatan dalam kotak pertolongan cemas
iv. Merawat kecederaan
ringan
v.
Mengamalkan etika dan budaya kerja yang baik dan
selamat
|
|
Aktiviti
|
Latihan kebakaran.
Guru melakukan demontrasi menggunakan alat
pemadam api dan cara merawat kecederaan ringan.
|
|
ABM
|
Alat pemadam api,
Kotak pertolongan cemas, papan peraturan keselamatan
|
|
Nilai Murni
|
Berdisiplin,
bertanggungjawab,bertimbang rasa
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat
sepanjang sesi p&p.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
21.01.2015 ( Rabu )
|
|
Kelas
|
3L
|
|
Masa
|
0400 Petang – 0510 Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 TEMPAT KEDIAMAN
|
|
Topik
|
4.3 Penjagaan Tempat Kediaman
4.3.1 Pembersihan Tempat Kediaman
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Mengenal pati pembersihan tempat kediaman.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca maklumat yang terdapat dalam
buku teks.
Penerangan guru, sumbangsaran guru dan pelajar.
|
|
ABM
|
Gambar ruangan dalam
rumah.
|
|
Nilai Murni
|
Rasional, perihatin, bersih, kerjasama
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
22.01.2015 ( Khamis )
|
|
Kelas
|
1K
|
|
Masa
|
0200 Petang – 0310 Petang
|
|
Bab
|
BAB 1 ORGANISASI BENGKEL DAN
KESELAMATAN
|
|
Topik
|
1.1.3
Langkah Keselamatan
a. Alat Pemadam Api
b. Kotak Pertolongan Cemas
c. Etika dan Budaya Kerja
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Mengenal pasti jenis alat pemadam api dan kegunaannya
ii.
Memahami tindakan ketika berlaku kemalangan
iii.
Mengetahui kegunaan bahan ubatan dalam kotak
pertolongan cemas
iv. Merawat kecederaan
ringan
v.
Mengamalkan etika dan budaya kerja yang baik dan
selamat
|
|
Aktiviti
|
Latihan kebakaran.
Guru melakukan demontrasi menggunakan alat
pemadam api dan cara merawat kecederaan ringan.
|
|
ABM
|
Alat pemadam api,
Kotak pertolongan cemas, papan peraturan keselamatan
|
|
Nilai Murni
|
Berdisiplin,
bertanggungjawab,bertimbang rasa
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat
sepanjang sesi p&p.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
22.01.2015 ( Khamis )
|
|
Kelas
|
2N
|
|
Masa
|
0325 Petang – 0435 Petang
|
|
Bab
|
BAB 5 TANAMAN HIASAN
|
|
Topik
|
5.2 Penjagaan Tanaman Hiasan
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Menjaga tanaman hiasanselepas pemasan semula
|
|
Aktiviti
|
Pelajar melakukan
amali penjagaan tanaman selepas memasu.
|
|
ABM
|
Rasional, Perihatin
|
|
Nilai Murni
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang sesi p&p.
Semua pelajar terlibat dengan aktif semasa tugasan amali
berlangsung.
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan menunjukkan
minat sepanjang sesi p&p.
Semua pelajar terlibat
dengan aktif semasa tugasan amali
berlangsung.
|
|
M/Pelajaran
|
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
|
|
Tarikh
|
23.01.2015 ( Jumaat )
|
|
Kelas
|
3J / 3L
|
|
Masa
|
0235 Petang – 0345 Petang / 0435 Petang – 0545
Petang
|
|
Bab
|
Bab 4 TEMPAT KEDIAMAN
|
|
Topik
|
4.3.2 Alat dan Agen Pencuci
4.3.3 Memilih dan Menggunakan Agen Pencuci
4.3.4 Membersih, mengemas dan menghias ruang
tempat
kediaman.
|
|
Objektif
|
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
i.
Mengenal pasti alat dan agen pencuci.
ii. Memilih dan menggunakan
agen pencuci yang sesuai.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca maklumat yang terdapat dalam
buku teks.
Penerangan guru, sumbangsaran guru dan pelajar.
|
|
ABM
|
Gambar ruangan dalam
rumah.
|
|
Nilai Murni
|
Rasional, perihatin, bersih, kerjasama
|
|
Refleksi
|
Pelajar bersemangat dan
menunjukkan minat sepanjang sesi
p&p.
|