Tuesday, January 14, 2014

RPH M2

M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
06.01.2014 ( Isnin )
Kelas
3M
Masa
0200 – 0310 Petang
Bab
Bab 2  ELEKTRIK
Topik
2.1.2          Mengira Kos Penggunaan Tenaga Elektrik
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Mengira kos penggunaan tenaga elektrik
Aktiviti
Guru menerangkan dan menunjukkan cara membaca meter kilowatt jam dan cara mengira kos penggunaan tenaga elektrik.
Pelajar membuat beberapa Latihan membaca meter kilowatt jam dan mengira kos penggunaan tenaga elektrik berdasarkan maklumat yang diberikan oleh guru.
ABM
Meter Kilowatt jam sebenar ( jenis digital ), Bil – bil elektrik sebenar.
Nilai Murni
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Akhirnya,  para pelajar dapat mengira kos penggunaan tenaga elektrik dengan baik selepas membuat lebih banyak latihan.


M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
06.01.2014 ( Isnin )
Kelas
3L
Masa
0325 – 0435 Petang
Bab
Bab 2  ELEKTRIK
Topik
      Mengira Kos Tenaga Elektrik
2.1.1          Membaca Meter Kilowatt Jam
2.1.2          Mengira Kos Penggunaan Tenaga Elektrik
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca meter kilowatt jam
Mengira kos penggunaan tenaga elektrik
Aktiviti
Guru menerangkan dan menunjukkan cara membaca meter kilowatt jam dan cara mengira kos penggunaan tenaga elektrik.
Pelajar membuat beberapa Latihan membaca meter kilowatt jam dan mengira kos penggunaan tenaga elektrik berdasarkan maklumat yang diberikan oleh guru.
ABM
Meter Kilowatt jam sebenar ( jenis digital ), Bil – bil elektrik sebenar.
Nilai Murni
Jimat cermat, kesyukuran, berhati-hati
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat membaca meter kilowatt jam jenis digital dengan tepat. Para pelajar juga dapat mengira kos penggunaan tenaga elektrik dengan baik selepas membuat sejumlah latihan.


M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
07.01.2014 ( Selasa )
Kelas
1E / 1M
Masa
0200 – 0310 Petang / 0325 – 0435 Petang
Bab
Bab 1  Organisasi Bengkel dan Keselamatan
Topik
Pengurusan Organisasi Bengkel dan Keselamatan
1.1.1    Struktur Organisasi Bengkel
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Menyediakan struktur organisasi bengkel
Mempraktikkan struktur organisasi bengkel
Aktiviti
Guru menerangkan perkara berkaitan Struktur Organisasi Bengkel dan bagaimana Organisasi Bengkel berfungsi. Guru juga menunjukkan contoh Struktur Organisasi bengkel bagi kelas terdahulu. Pelajar membuat catatan.
ABM
Carta Organisasi SMK Serian , Carta organisasi Kelas tahun lepas
( tingkatan 1 2013 )
Nilai Murni
Kerjasama, Tanggungjawab, Sistematik dan berdisiplin.
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Para pelajar dapat menyediakan struktur organisasi bengkel bagi kelas masing – masing serta dapat mempraktikkan struktur organisasi bengkel semasa proses p & p sedang berjalan dan selepas p & p berakhir.


M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
07.01.2014 ( Selasa )
Kelas
3ABC
Masa
0510 – 0620 Petang
Bab
Bab 2  ELEKTRIK
Topik
      Pengenalan Motor Arus Terus ( Motor DC )
2.2.1          Plat Perincian Motor
2.2.2         Jenis Motor Elektrik
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca maklumat pada plat perincian motor.
Mengenali jenis moto.
Aktiviti
Guru menerangkan dan menunjukkan cara memmbaca maklumat yang terdapat pada badan sesuatu peralatan.
ABM
Mesin gerudi lantai, pemutar skru, jigsaw,Pemutar skru tanpa wayar
Nilai Murni
Sistematik, Perihatin, Cermat
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat membaca maklumat yang terdapat pada perincian motor sesuatu peralatan yang ditunjukkkan oleh guru. Para pelajar juga dapat mengenali jenis motor yang membolehkan sesuatu peralatan berfungsi.


M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
08.01.2014 ( Rabu )
Kelas
1E
Masa
0200 – 0310 Petang
Bab
Bab 1  Organisasi Bengkel dan Keselamatan
Topik
1.1.2    Langkah Keselamatan
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Mengamalkan langkah keselamatan.
Aktiviti
Guru menerangkan perkara berkaitan Langkah – langkah keselamatan yang perlu dipatuhi oleh pelajar sebelum, semasa dan selepas sesi  p & p dijalankan di bengkel.
ABM
Carta – carta berkaitan dengan peraturan – peraturan keselamatan di bengkel.
Nilai Murni
Kerjasama, Tanggungjawab, Sistematik dan berdisiplin.
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Para pelajar dapat mempraktikkan langkah keselamatan di bengkel.


M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
08.01.2014 ( Rabu )
Kelas
3L  / 3DEF
Masa
0325 – 0435 Petang  /  0510 – 0620 Petang
Bab
Bab 2  ELEKTRIK
Topik
      Pengenalan Motor Arus Terus ( Motor DC )
2.2.1          Plat Perincian Motor
2.2.2         Jenis Motor Elektrik
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca maklumat pada plat perincian motor.
Mengenali jenis moto.
Aktiviti
Guru menerangkan dan menunjukkan cara memmbaca maklumat yang terdapat pada badan sesuatu peralatan.
ABM
Mesin gerudi lantai, pemutar skru, jigsaw,Pemutar skru tanpa wayar
Nilai Murni
Sistematik, Perihatin, Cermat
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat membaca maklumat yang terdapat pada perincian motor sesuatu peralatan yang ditunjukkkan oleh guru. Para pelajar juga dapat mengenali jenis motor yang membolehkan sesuatu peralatan berfungsi.






M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
09.01.2014 ( Khamis )
Kelas
3M
Masa
1240 – 0200 Petang
Bab
Bab 2  ELEKTRIK
Topik
      Pengenalan Motor Arus Terus ( Motor DC )
2.2.1          Plat Perincian Motor
2.2.2         Jenis Motor Elektrik
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Membaca maklumat pada plat perincian motor.
Mengenali jenis moto.
Aktiviti
Guru menerangkan dan menunjukkan cara memmbaca maklumat yang terdapat pada badan sesuatu peralatan.
ABM
Mesin gerudi lantai, pemutar skru, jigsaw,Pemutar skru tanpa wayar
Nilai Murni
Sistematik, Perihatin, Cermat
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat membaca maklumat yang terdapat pada perincian motor sesuatu peralatan yang ditunjukkkan oleh guru. Para pelajar juga dapat mengenali jenis motor yang membolehkan sesuatu peralatan berfungsi.



M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
09.01.2014 ( Khamis )
Kelas
1M
Masa
0325 – 0435 Petang
Bab
Bab 1  Organisasi Bengkel dan Keselamatan
Topik
1.1.2    Langkah Keselamatan
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Mengamalkan langkah keselamatan.
Aktiviti
Guru menerangkan perkara berkaitan Langkah – langkah keselamatan yang perlu dipatuhi oleh pelajar sebelum, semasa dan selepas sesi  p & p dijalankan di bengkel.
ABM
Carta – carta berkaitan dengan peraturan – peraturan keselamatan di bengkel.
Nilai Murni
Kerjasama, Tanggungjawab, Sistematik dan berdisiplin.
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Para pelajar dapat mempraktikkan langkah keselamatan di bengkel.





M/Pelajaran
Kemahiran Hidup Berepadu - Pertanian
Tarikh
10.01.2014 ( Jumaat )
Kelas
3ABC / 3DEF
Masa
0400 – 0510 Petang / 0510 – 0620  Petang
Bab
Bab 2  ELEKTRIK
Topik
2.2.3     Arah Pusingan Motor DC
2.2.4     Mekanisasi Penghantaran Kuasa Motor DC
Objektif
Pada akhir proses p&p ini, pelajar dapat ;
Menyatakan arah pusingan motor DC
Mengenal pasti mekanisme penghantaran kuasa motor DC
Aktiviti
Guru menerangkan dan menunjukkan cara mengenal arah pusingan motor DC dan seterusnya mengenal pasti mekanisasi penghantaran kuasa motor DC.
ABM
Kotak Gear,Takal, Motor DC
Nilai Murni
Sistematik, Perihatin, Cermat, kerjasama
Refleksi
Pelajar bersemangat dan menunjukkan minat sepanjang  sesi p&p.
Hampir semua pelajar dapat menyatakan arah pusingan motor DC dan mengenalpasti mekanisasi penghantaran kuasa motor DC.


No comments:

Post a Comment